söndag 22 december 2013

julen

Jag älskar verkligen julen, den sprider så mycket glädje och så mycket värme. Man äter så mycket gott och dessutom får man välja själv vad man vill ha :p, man träffar sina nära och kära. Men jag vet ju att alla har inte den där glädjen och den där värmen på julen. Andra fasar över jul!! Barn som blir rädda över att julen närmar sig, går med en klump i magen och den klumpen blir bara större och större desto närmare julen kommer. Ja tror att barn i allmänhet inte gillar just dagarna före jul. Mamma och pappa är stressade över allt som ska göras och dom flänger hit och dit, de ska fixas och trixas  med de mesta och allt ska bara bli så PERFEKT som möjligt. Istället för att tänka att de får bli som de blir, har man barn tycker jag att de viktigaste är att barnen får en bra upplevelse inför jul. Jullovet är ju där och då ska dom få den tiden att kanske julpyssla och annat skoj. Men istället ser man dom stackars barnen som irrar bort sig i affären och ser bara en massa ben och vagnar som drar förbi dom. Dom skriker på mamma och någonstans i allt här så hör dom svagt "här borta". Eller varför inte dom här som går och håller handen och dom små benen får arbeta dubbelt så hårt för att hinna med. 
Jag har ju inte barn själv så jag vet inte hur jag själv skulle göra men de här som jag ser som utomstående är de inte helt rätt! Barnen ska få njuta av julen, och älska julen. Föräldrar ser de som en avslappning när middagen står på bordet och alla sitter med mat på sina tallrikar och därmed dricker en aningen med alkohol. Jag är själv en som är uppväxt men alkohol i familjen på julafton men som  inte har tagit skada men jag vet att andra barn kan ha gjort de, jag som ni kan läsa här uppe att jag älskar julen. Jag är oxå den som tar vin eller ngt till maten.... MEN när jag själv får barn kommer de se annorlunda ut, Ja kommer inte ta ett glas alkohol! Förra året hade vi en unge med julafton och de kändes så fel att dricka då så jag vet att jag kommer klara av de när jag väl får egna, som om jag inte skulle klara av de?? jag är ju inte beroende av att ta in alkohol i blodet. Denna jul har vi inga barn och de kommer att serveras vin/öl och snaps till dom vill. 

Detta är min egna åsikt och jag vet att jag inte ensam om det. Jag vet oxå att jag säkert kommer få reaktioner för det här, men såhär tycker jag och står för det! Detta gäller såklart inte såklart bara julen!!! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar