tisdag 18 augusti 2015

Endometrios Och svullen

Kom på Att jag aldrig återkom hur det gick på gyn. Jo de gick väl bra.

Jag har alltid varit emot p-piller, men nu har jag fått de som är för såna med Endo. Så de e bara att hoppas. Dyrt är det oxå. Nu ska ja käka qlaira i 3 månader och se hur kroppen tar de. Ja har även fått receptbelagda smärtstillande och igår va första gången jag fick ta dom. Hade så ont att gråten va näst intill omöjligt att hålla ifrån och de gick inte att ligga hur som helst, ja lyckades tillslut att somna ialalfall. Vilket är skönt!
Det är ju oftast tyvärr efter samlag som dessa smärtor blir. Men de har börjat komma ändå nu och det kan vara eftersom spiralen håller på att gå ut.  Jag ska testa att äta dessa p-piller och funkar dom så tar vi ut spiralen eller så tar vi och sätter dit en ny. Får se hur de urartar sig, men är grymt emot dessa p-piller egentligen. Men jag måste ge dom en chans. Blir smärtorna bättre så är det ju bra.

Att bara vara hos gyn gör ont och bara efter en liten stund gör de så ont att tårarna kommer automatiskt. De e hemskt! Igår va ja även nära att kräkas av dessa smärtor men klarade mig. Phuu! Jag är så svullen och de kan kännas som uppblåst mage och kan nästan se gravid ut, hemskt när man tycker att kläderna inte passar länge! Att se gravid ut utan att vara de är inte en sexig känsla!

Denna sjukdom skulle jag aldrig ens önska min största fiende. Den är så grym! Kommer jag aldrig att få leva ett normalt liv med en partner? Hur kul är det om ens tjej gråter efter varjw sex tillfälle? Inte så jätte roligt! De gör att jag drar mig undan, jag vill inte fast jag vill. De mesta hänger på endometrios! Förbaskade sjukdom, dessutom kronisk!

Att leva i ett förhållande med någon som har Endo är inte helt lätt. Det underlättar om man som parrnwebtoll denna läser på fakta om dessa sjukdom och försöker att förstå. Vi kanske inte alltid är på det gladaste humöret, vi har ont, blir rejält svullna om magen, ja vi kan Även se gravida ut,  vi kan ha humörsvängningar av någe, smärtorna kan vara en mardröm och de gäller att du förstår och stöttar. Vi kanske inte ens kommer upp ur sängen en dag, vi är inte lata vi har ont! Vi kanske inte kan jobba, för smärtan sätter stopp. Kräks av smärtor och skriker på er för att vi knappt står ut. Osv.

Nu ska ja ut med karizma på en lite längre promenad innan vi per iväg till landstället söder om stan för att bara ta en tur med båten och ha semester!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar