onsdag 26 augusti 2015

Känlor

Detta med fattigdom har jag tänkt på ofta, tänk dom som knappt har mat på bordet och inte kan få hjälp. Jag lyssnade på ett radioprogram som verkligen gjorde mig rörd. Tänk dessa människor som en gång har varit en så kallad "normal" person, med fru/man, barn, jobb, bil osv. Och sen spricker den bubblan och man hamnar lätt på gatan. En kille där va nu ca 57 år gammal och bodde i en etta i ett kvarter där bara narkomaner och alkoholister bodde. Väldigt sunkig! Han va kok för 25 år sen på en lite mindre restaurang, han va rätt omtyckt. Sen las restaurangen ner och han fick aldrig mer jobb. Han blev till slut som han kallade de ett socialfall och hamnade på gatan bland alla andra. Idag hade när han alla räkningar va slut mellan 60-80 kr kvar i månaden att leva för. Han "jobbade" nu med att handla åt folk och fick oftast en öl eller två som tack. Jag tänker inte gå in så mycket mer i just hans liv men ja måste säga, han hade en katt, de va hans bästa och ända vän. Han hade även fåglar han matade från balkongen. Han va så rar mot katten och fåglarna så de va helt sjukt. Dom ger dom mat även fast dom själva inte har mat på bordet. Han hade inga vänner kvar så de va ingen som kom och hälsa på honom. Vi kan klaga på maten, vi ska ha den bästa råvarorna och otroliga hem att komma hem till. Men dessa människor är bara glada dom får lite mat i sig. Denna man käkade 1-2 gånger om dagen. Katten måste ju få sitt 2-3 gånger om dagen säger han. Ja kan säga att jag förstår dom nu när man själv får leva snålt. Jag har inga pengar kvar just nu när räkaningarna är betalda och jag lånar för att få lite mat på bordet. Innan det här va jag ändå rätt kräsen för att maten skulle vara fräsch, men idag är jag inte alls kräsen och försöker att inte kasta mat utan istället käka upp det, även om datumet har gått ut och att de ser lite mystiskt ut så äter jag ändå. Är jag hungrig så är jag. Jag ser alltid till att Karizma har mat och belöning hemma, inget snack om saken. Hon är mitt liv rakt igenom och jag kommer alltid se till att hon har mat. Alltid!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar