onsdag 5 augusti 2015

U jämförelse

Egentligen har jag så mycket skriva om Men jag finner inte ro att skriva ner det eller så finner jag inga bra ord. Hur som...

En person som kanske har två barn, gift med en man som jobbar heltid och hon själv jobbar som egen företagare, hon är alltid glad, sprallig och positiv till livet. Barnen går på förskola och går där 7.30-17.00, de ska hämtas och lämnas på förskolan som alla andra. Men denna mamma är otrolig, hon lagat god mat, har alltid rent och snyggt i sitt hem, tvättkorgen blir aldrig överfull, kylskåpet är alltid fullt med fräscha grönsaker, diskmaskinen har ren disk och de softar alltid nybakat. Mannen i hemmet är inte sämre och trädgården är alltid välklippt, buskar är trimmade och blommor planterade. Barnen är nära sina föräldrar. Skötsamma men rejält med bus och bråk som i andra familjer. Folk ser dom som gudar, hur orkar dom, hur klarar dom av att alltid ha så rent i sitt hem och på gården. Folk i samhället försöker alltid att tävla sig i mäte med deras gård.  Tvättmaskinen går varm och man är inte alls lika fräsch som den här människan och brödet i ugnen bräns.  Det jag vill komma till är att ingen familj är utan brister. Denna mamma kanske har rejält med stress inom sig men för att det alltid är snyggt och prydligt frågar man egentligen inte hur dom mår. Men nycklen till denna är samarbete. I dagens samhälle har folk som ja kan se de från egen erfarenheter när ja är ute hos folk så saknas just samarbetet i familjer. En personen i hemmet gör allt! Samarbete är de viktigaste för samhället ska fungerar och likaså i familj.

Jag som ensam med en hund, lägenhet och egen företagare har egentligen ingen att samarbeta med, men jag samarbetar med familj, vänner och föreningen samt med min hund. En samarbetar jag med mina kunder och mig själv. Ja vill ha snyggt och rent i mitt hem, tv tittande är ngt som tar upp vår tid, Facebook är oxå en bidragande faktoriet. Så fort som tiden går när telefonen är igång och tv programmen rullar en efter en så förlorar vi så mycket tid till avkoppling, och sånt man mår bra av att ha gjort.
Egentligen vill ja komma någon vart med detta men de så mycket att inte får fram det. Vi stressar, jämför oss med andra, lägger energi på hur folk uppfostrar sona hundar och barn. Hur andra lever sina liv. Lägg den energin på dig själv och din egen familj så kommer du känna skillnaden på en mer välfungerande tillvaro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar