fredag 30 december 2011

Smällare


Imorn är sista dagen på 2011 som det skulle vara en nyhet;) Näää inte direkt. Den som har missat det kan jag bara säga, i vilken värld lever du?
Jag måste säga att det känns lite udda att fira nyår utan snö. Visst de har väl förut men då har vi ändå haft snö tidigare och då har man kanske redan hunnit ledsna. Men i år har vi inte haft ngn snö, förutom de lilla som kom som bara va blötsnö och låg så att det precis täckte marken.

Jag kan säga att jag blir less på er som smäller en massa smällare så här innan nyår. Varje kväll i en vecka? Är de verkligen nödvändigt? Kan ni försöka tänka lite på våra djur?
Jag kan säga att jag inte har upplevt hundar rädda för smällare innan. Men i år har vår lilla Hanzo blivit rädd för ljudet. Jag kan tänka mig att det är för i somras så åskade det utav bara helsike en natt, och smällde ner ganska nära och det blev en rejäl smäll kan jag säga. Och för er som inte vet så jag är sjukt rädd för åskan och just denna natt så blev jag så jäkla rädd att jag höll på att flyga ur sängen och började gråta. ( löjligt jag vet), men va fan jag blev så jäkla rädd! Kändes som den smällde ner i mig lixom. Och denna gång så gick Hanzo upp ur hans bädd och kom till "husse" för att kolla in läget och började skaka lite. Så jag kan tänka mig att det där sitter i. Jag menar förra nyår så va han knappt 1 år och vi gick förbi en kille som förberedde en raket som han tände på strax efter att vi gått förbi och den tjöt som fasen sen kom de en smäll och han reagerade inte alls! Så jag kan tänka mig att det va åskan som orsakade det här. Sen när vi va i rättvik så tutade en massa stora lastbilar och dom låter rätt högt och då va han livrädd kan jag lova så "Husse" gick hem med honom till stugan så han fick lugna ner sig.

Och jag kan säga att vår hund är inte ensam om att vara rädd för "pang" ljus! Så jag hoppas att alla djur över huvudet taget klarar sig igenom nyåret. Det är ju bara en stund som de håller på.
Jag skulle tro att det inte skulle vara lika många antal djur som skulle vara rädda om det bara va kl 00.00 1 gång om året i ca 5 min som det smällde. Jag tror att det i alla fall skulle minska en hel del i antal i all fall! Men sen finns du ju sånna som blivit rädda för åskan som våran och de kan man ju inte göra så mkt åt.




Jag önskar er i alla fall ett riktigt gått nytt år alla mina kära läsare och vänner! 









(bilderna är från google) ( tyckte border collin va så fruktansvärt fin även om jag tror att en del av den är photoshopat) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar