fredag 22 januari 2016

Min Endo

Ja,  att ja har sjukdomen är ju ganska känt då jag inte har gömt mig för att berätta det. Jag har varot öppen i stort sätt hela tiden.
När jag får frågan,  är du sjuk? Du som ser så frisk ut? Helt ärligt en person som är kronisk sjuk ser kanske inte alltid helt förstörd ut? Det är inte som magsjuka eller influensan! En person som lider av migrän tex ser man bara att den mår dålig när tillfället är där. Men annars verkar den som alla andra.  Samma med endometrios,  vi är sjuka och har ständig smärta men inget vi inte alltid visar utåt. Människor vill inte alltid höra allt negativt och att man alltid har ont osv. Folk vill ha glada nyheter som ger energi, därför så försöker man åtminstone visa ett ansikte utåt och faktiskt leva ett glatt liv även om de ibland tar emot.
Ja har nog betydligt lindrigare än andra,  och ja skrattar mig inte lycklig för det, för de har förstört mycket för mig i mitt liv och Ja lider med " mina systrar". Vissa kan verkigen inte jobba och komma upp ur sängen och allt vad de är och jag kan åtminstone gå till ett jobb och jobba. Även om ja har dem där tröttheten som gör att ja inte alltid kan leva som en normal, så kommer jag oftast upp ur sängen. Det händer att ja har den smärtan att ja har svårt med även de men de kommer sällan.
Sjukdomen är inte att leka med och jag lider med alla oss,  hur svårt/mindre svårt man har så finns den där och ställer till det.
Barnmorskan är på mig att ja bör skaffa barn nu medans endometriosen är lugn,  för annars kan den ge komplikationer. Men sörrö, ja är inte helt redo för en sån grej ännu.  De finns andra sätt man kan skaffa barn på i dagens läge. Så de oroar jag mig inte för. De kabske är att ja aldrig kan få egna barn men då är så, även om det tar hårt så är jag ändå inställd på att de kan vara så.
En sak ska ni vet och tänka på, även om man jobbar och är till utsidan en vanlig människa så betyder de inte att man är frisk och kry. Men samtidigt försöker vi spegla oss till de för att ha ett så bra liv som vanligt! Vi inte ha en massa fiasko eller ngn som tycker synd om oss, utan vi vill ha men förståelse.  Det tror jag alla vill!  Jag pratar mer för min egen del!
Sjukskriven blir man i stort sätt inte för Endo utan vi får en massa tabletter som istället ska trycka i oss dagligen. Men annars är vi vanliga människor som alla andra.
De va mina ord lite snabbt.  Snart kommer en vän hit på middag och ev ska till pulkabacken senare. Det beror på när han kommer. Ha de så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar